Translate

vrijdag 17 januari 2014

Distributie



De hoofdtaak van mij en mijn team vrijwilligers van het Filipijnse Rode Kruis is het uitvoeren van de distributie van hulpgoederen aan de ernstig getroffen slachtoffers van de ramp in de provincie Aklan. De andere Benelux ERU teamleden zitten in andere gebieden van het eiland.

Het is natuurlijk van groot belang dat dit terechtkomt bij degene die de hulp het hardste en daadwerkelijk nodig hebben, de slachtoffers van de tyfoon. Een groot gedeelte van de bevolking is arm en wil dan graag een graantje meepikken.
Om dit te voorkomen kun je niet zomaar naar een plek rijden met een vrachtwagen en spullen gaan uitdelen. Daarom maken we gebruik van een distributie proces in verschillende stappen, het assesment, de registratie de validatie en uiteindelijk de daadwerkelijke distributie.

Om een beetje idee te krijgen in verloop van het proces zal ik eerst iets vertellen over de indeling van het land. Het eiland Panay is ingedeeld in een soort provincie. In mijn geval is dat de provincie Aklan. Deze provincie is ingedeeld in zeg maar regio's, bijvoorbeeld New Washington, welke weer is ingedeeld in dorpen, die hier Barangays heten. Op het kaartje zijn dat bijvoorbeeld Tambak, Poblacion enzovoort.


New Washington is één van de vele regio's waar de tyfoon overheen is getrokken en een gebied waarbij ik bij het volledige proces ben betrokken. We beginnen met:

het assesment
In verschillende groepen gaan we naar de verschillende dorpen toe, om te praten het plaatselijke hoofd, zeg maar een soort burgemeester. Aan hem wordt duidelijk gemaakt wat de bedoeling is van het Rode Kruis en wie we willen bereiken, namelijk de slachtsoffers die ernstig in de problemen zijn geraakt en die daadwerkelijk hun huis zijn kwijtgeraakt of wiens huis grotendeels is beschadigd. Aan hem wordt verzocht om binnen enkele dagen een lijst te maken. Dit is uiteindelijk vaak een lijst met honderden namen.  Als de lijst te groot is wat wij aankunnen, wordt aan de burgemeester uitgelegd hoeveel mensen wij maximaal kunnen helpen, een critria is bijvoorbeeld de mate van beschadiging, is het huis al gedeeltelijk hersteld.
De praktijk leert dat als wij dit goed uitleggen er geen problemen zijn, maar alleen maar dankbare mensen. Soms is dit weleens lastig geweest vanwege taalproblemen.



de registratie
In deze fase worden de mensen uitgenodigd om naar een plek te komen in hun dorp. Er worden hun een aantal vragen gesteld over bijvoorbeeld de gezinssamenstelling, de mate van beschadiging van hun huis. Hiervoor gebruiken we een aantal tekeningen waarbij zij de tekening aanwijzen die het meeste past bij hun situatie. Zij krijgen een kaartje die zij later moeten tonen bij de daadwerkelijk distributie.


de validatie
Om te controleren of we niet in maling worden genomen, worden van de geselecteerde personen 10 procent gecontroleerd, dat wil zeggen bij hun wordt daadwerkelijk gekeken samen met de burgemeerster of de hulpverlening aan hen terecht is. In de praktijk blijkt dit meestal terecht, soms is er discussie over de mate van de beschadiging. Één keer maakte ik mee, dat een huis kennelijk al veel eerder onbewoonbaar was. Dit was te zien aan plantengroei in de woning. (niet bij onderstaande woning)


De distributie
Hier valt eigenlijk niet zoveel over te vertellen, het woord zegt het eigenlijk al. De mensen worden gevraagd om alle naar een bepaalde plaats te komen, in hun omgeving, waar de uitreiking van goederen zal plaatsvinden. Dit zijn o.a. dekens, zeilen, hygiene kits (o.a. zeep), muskietennetten eventueel familietenten en hulpmiddelen om een verblijf op te bouwen (shelterkits). De mensen komen in grote getalen en gedragen zich zeer gediciplineerd, een wereld van verschil met mijn vorige missie in Haiti, zijn stuk voor stuk dankbaar en komen je dikwijls speciaal bedanken. Wellicht dachten ze dat ik een soort hoofd was, door mijn blanke huid. Af en toe ging ik maar weg bij de uitgang, want eerlijk gezegd soms ik voelme niet alleen dankbaar maar soms ook opgelaten met al die die complimenten. Ik was maar een klein radartje in het geheel, we deden dit tenslotte met het hele team en zonder hulp van donors was dit niet mogelijk geweest.
Omdat foto's vaak meer zeggen dan woorden nog enkele foto's.

een verwoest huis
een ernstig beschadigd huis aan de kust

verwoestingen aan de kust

registratie slachtoffer van de tyfoon

eerste groep aan wie wordt gedistribueerd op die dag.

een zeer blije dame, die mij spontaan begon te zoenen van dankbaarheid

blij naar huis met de gekregen spullen!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten